tirsdag 23. april 2013

Leverpostei


Nå var leveren strengt tatt ikke med på kjøpet, men jag kjøpte den ved siden av. Alle reinsdyr har jo en lever så jeg synes det er innafor å ta med en oppskrift på leverpostei.
Barna her i huset elsker denne varianten, og den er svært enkel å lage, og lett å variere.
Jeg bruker mange forskjellige typer lever. For en veldig mild variant kan man bruke f.eks kylling, kalkun, gås eller and. Litt kraftigere, men stadig fløyelsmyk og en barnefavoritt med reinsdyr, elg eller storfe.


For annledningen:

500 gr reinsdyrlever 
1 gul løk
3-6 fedd hvitløk
250 gr smør (helst upastirusert) 
krydder 
1/2 ts Ceylon kanel




Reinsdyrleveren legger jeg i vann over noen timer eller over natten. Løk og hvitløk stekes på svak varme til det er mykt. Tørker leveren med et kjøkkenhåndkle og deler i passe biter. Steker sammen med løken. Kan godt være litt rosa inni. Heller så alt over i en blender og blender til en gjevn masse. Lar det der etter stå til det er ca 40 grader. Har så oppi smøret i biter og blender igjen. Smaker til med salt, pepper og kryddet. Jeg bruker mye timian i leverpostei, men til reinsdyrlever har jeg som regel knuste einebær også. Til slutt ett lite triks jeg har nært fra en venninne som er et unikum når det kommer til smaker; 1/2 ts Ceylon kanel. Denne tar bort litt av den skarpe leversmaken og gjør posteien "rundere". Det er viktig at det er Ceylon kanel fordi den har en rundere, søtere smak enn valing kanel som kan ha en litt bitter ettersmak.
Blandingen blir nokså flytende, så det er lett å helle opp i former. Etter et par timer i kjøleskapet har den perfekt smørbar konsistens!
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar