mandag 29. april 2013

Kraft!


Noen av det beste med å kjøpe et helt slakt er at det er masse bein med på kjøpet! Noen mener kanskje at kiloprisen er dyr, fordi man betaler så mye for beina. Jeg vil nesten si at beina er det beste av alt!

Når man har partert slaktet og laget til passe stykker sitter man igjen med en haug med bein. Disse legger jeg i en stor kjele, heller på vann så alt er dekket, og har i ca 1 dl eddik pr 10 liter vann.
Dette koker så opp og det danner seg skum på toppen som man skummer av. Etter dette skal det bare stå å trekke like under kokepunktet, jeg vil si en plass mellom 3-7 dager. Jeg har ofte en slik gryte stående en ukes tid. Av og til tar jeg av kraft nok til en suppemiddag, en saus osv og fyller på med nytt vann. God kraft er uunværlig i den daglige matlagingen og brukes i det meste, kan også drikkes "bar".
Reinsdyrkraft er veldig god i seg selv slik som dette, men man kan også gjene ha opp i diverse grønnsaker og urter/krydder om man ønsker mer smak.
Denne gangen måtte vi ta fram den store kjelen, og allikevel ble det bare plass til halvparten av beina.
Resten puttet vi i fryseren for å koke senere.

Kraft som nettopp har kokt opp. Anbefaler å la det koke opp først og så skumme av før man legger oppi grønnsakene. Hvis ikke blir det litt mer jobb med å skille grønnsaker og kraft. Skum så av igjen når grønnskalene har ligget i en liten stund.

Kraft som har kokt/trukket et par døgn

Avsilt kraft klar til frysing. Lett å ta opp for å lage f.eks suppe eller saus.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar